Ranking de onboarding voor een Nederlandse zorgverzekeraar

Afgelopen week mocht ik het onboardingprogramma van een grote Nederlandse zorgverzekeraar onder de loep nemen. Ik kreeg een exclusief kijkje in hun onboarding-keuken. Mega-interessant om te zien hoe diverse organisaties de onboarding aanpakken. Ook kon ik hen een aantal waardevolle inzichten meegeven om het programma naar het volgende niveau te brengen.


Veel onboarding voorbeelden

De afgelopen jaren zijn we met een veelheid aan onboardingprogramma’s in aanraking gekomen van organisaties uit binnen- en buitenland. De inzichten hebben we vastgelegd in filmpjes, vlogs en blogs. Door me eerste te verdiepen in het programma van deze zorgverzekeraar, kon ik ze vervolgens gericht wijzen op de meest waardevolle cases, waarmee ze vervolgens hun onboarding programma kunnen doorontwikkelen.


De ranking

Om een beeld te geven van het niveau van het onboardingprogramma heb ik onderstaande schaal opgesteld.

Unborn

Jullie moeten nog starten.

Baby steps

Jullie ondernemen enkele kleine initiatieven.

Teenager

Jullie doen van alles maar de samenhang ontbreekt nog.

Grown up

Jullie hebben een goed en volwassen onboarding programma.

Mature

Jullie onboarding programma is helemaal doorontwikkeld.

 
 

Na de uitgebreide uitleg van de aanpak en inzage in diverse presentaties en documenten, heb ik de zorgverkeraar ingedeeld als Grown up

Met onderstaande toelichting daarbij:

  • Jullie cultuur is zeer krachtig en echt gericht op de medewerkers. Een zeer vruchtbare voedingsbodem voor een goed onboardingprogramma.

  • De basics voor een goede onboarding zijn op orde. Starters krijgen snel hun laptop en toegangen.

  • Afdelingen, teams en buddies zorgen voor het inwerken.

  • De preboarding is goed voor elkaar door de inzet van een app.

  • De introductiedag wordt 4 keer per jaar aangeboden.


Next level?

Om naar het volgende niveau te komen gaf ik ze onderstaande verbeterkansen en tips mee:

  • De medewerkersreis voor onboarding uitwerken voor diverse rollen/ persona’s. En vervolgens inspelen op de behoeften die op deze manier naar voren komen, met specifieke informatie, acties en activiteiten.

  • De business case voor onboarding maken om inzichtelijk te krijgen hoe jullie de onboarding kunnen monitoren.

  • Kennis en ervaringen delen tussen afdelingen en teams, waardoor de onboarding ervaring voor starters beter en uniformer wordt.

  • De introductiedag nog interactiever maken en starters laten ontdekken hoe ze kunnen bijdragen aan het succes van organisatie.


Wil je de onboarding van jouw organisatie ook laten ranken?

Schrijf je dan nu in voor één van de meetups. Tijdens de meetup deel ik de 3 grootste valkuilen en vertel ik hoe we de Ranking van jullie onboarding aanpakken. En ik geef bovendien 3 Ranking sessies t.w.v. €950 gratis weg! (het moet niet gekker worden 🤩)


 
Vorige
Vorige

Houston, we have a problem

Volgende
Volgende

8 Learnings of Onboard Week that set you up for success