Meer verbinding tijdens de onboarding

Yes! We Connect helpt organisaties bij de onboarding van nieuwe medewerkers. Onboarding is het proces van inwerken en kennismaken bij een nieuwe werkgever. Wij bieden een oplossing die starters helpt zich verbonden te voelen met hun (nieuwe) collega’s en met de doelen en waarden van de organisatie.

Het effect hiervan is zichtbaar op de verbondenheid van medewerkers met hun werk(gever), het welzijn dat medewerkers ervaren tijdens hun werk, goede werkomstandigheden, de doelgerichtheid van medewerkers en op het verminderen van ongelijkheid op de werkvloer.

We dragen op deze manier bij aan de volgende Sustainable Development Goals:

  • SDG 3 Good health and well-being

  • SDG 8 Decent work and economic growth

  • SDG 10 Reduced inequalities

In de context van werken is verbinding wat ons betreft dus tweeledig.

  • In de eerste plaats gaat het over de band die collega’s met elkaar hebben.

  • Daarnaast gaat het ook over de verbinding die je als medewerker voelt met de doelen en de waarden van de organisatie. Om productief te zijn in je werk wil je begrijpen hoe jij aan die doelen bijdraagt. En daar de waardering voor krijgen.

Verbinding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich sneller thuis voelen. Onder thuisvoelen verstaan wij: jezelf kunnen zijn, je veilig voelen, op je gemak voelen, je hele zelf kunnen inzetten en meenemen.


Wat is dan het effect van verbinding in onboarding

Door verbinding gaat alles stromen. Dat klinkt niet alleen mooi, maar onderzoek toont ook aan dat het zo werkt. Bradley Staats, Francesca Gino en Dan Cable onderzochten diverse manieren om de onboarding van nieuwe medewerkers op te zetten.

In een grote organisatie splitsen ze de nieuwe medewerkers op in drie groepen, die ieder een andere onboarding aanpak volgden:

A - Informatie tsunami

De informatie tsunami onboarding met veel presentaties en trainingen.

B - Wij gevoel

De wij-gevoel onboarding met veel nadruk op het gevoel van trots op de organisatie.

De verbindende onboarding met aandacht voor ieders unieke inbreng.

C - Verbindende aanpak

En wat bleek, bij de C-groep was het retentie percentage 33% beter dan bij groep A en B. Met andere woorden, van de C-groep bleef 33% meer nieuwe medewerkers behouden na een half jaar.


Hoe pas je de onboarding aan naar meer verbinding

Als je hier echt werk van wilt maken, is de grootste stap om de onboarding te gaan zien vanuit het perspectief van de nieuwe medewerker. Wat is de behoefte van je nieuwe medewerker op elk moment in zijn onboarding.

Vervolgens kun je hierop inspelen door op het juiste moment te komen met de juiste activiteiten, informatie en interventies. Dat klinkt misschien niet zo moeilijk, maar dat is wel echt een uitdaging, want iedereen in je team heeft de “organisatie”-oogkleppen al op. Er is zoveel informatie die belangrijk is en dus op dag 1 bekend moet zijn. Natuurlijk wil iedereen een goed onboardingstraject aanbieden, maar het moet ook wel praktisch te regelen zijn en een beetje snel gaan, anders kost het teveel tijd, geld, energie...


Onze aanpak om te komen tot verbinding

Als we organisaties mogen ondersteunen bij hun onboarding, gaan we eerst op zoek naar de mens achter de nieuwe medewerker. Voor wie is deze onboarding? Door hier een persona van te maken, kan iedereen zich makkelijker verplaatsen in de belevingswereld en behoeften van de nieuwe medewerker. Met het onboarding team lopen we de hele onboarding journey door en proberen te ontdekken waar het programma aansluit bij de belevingswereld van het beschreven persona en waar dit afwijkt.

Dan gaan we aan de slag om verbetering in het programma in te bouwen. Hierbij kiezen we altijd voor de mens boven de inhoud. Zorg in eerste instantie voor een veilige omgeving, waarin nieuwe medewerkers gezien worden voor wie ze zijn en wat ze meebrengen aan kennis en ervaring. Dan start het kennismaken en netwerken. We plannen altijd veel tijd in voor kennismaken. Wie ben je als mens? Wie ben je als professional? Wat breng je mee? Waarin wil je groeien? Waaraan wil je bijdragen?

Vervolgens gaan we op diverse interactieve manieren aan de slag met het verhaal van de organisatie. Wat is de historie? Wat is haar missie of purpose? Wat zijn de waarden? Hier gaan we met de nieuwe medewerkers over in gesprek of we realiseren hiervoor op maat gemaakte werkvormen, challenges of games die passen bij de organisatie.

Hierna zijn de nieuwe medewerkers klaar om voor het eerst te benoemen hoe ze hun bijdrage zien aan de doelen van de organisatie. In de meeste gevallen komen we daar na verloop van tijd nog een keer op terug. Ook een mooi vertrekpunt voor de verdere persoonlijke ontwikkeling van de nieuwe medewerkers.

Laatste onderdeel van de aanpak bestaat uit het bouwen van een lichting, een onboarding team. De nieuwe medewerkers houden aan ons programma een support groep over, waar ze met hun vragen en onzekerheden terecht kunnen. Hun eerste interne netwerk, kris kras door de hele organisatie.


Het resultaat van verbinding

Hier kun je natuurlijk op twee manieren naar kijken.

Vanuit het perspectief van de nieuwe medewerker is het resultaat een goed gevoel bij de nieuwe organisatie:

  • Yes! Ik word gezien.

  • Yes! Ik heb leuke collega’s.

  • Yes! Ik kan bijdragen.

Vanuit het perspectief van de organisatie:

  • bevlogen nieuwe medewerkers,

  • met een support groep van collega’s door de hele organisatie,

  • die echt begrijpen wat er van hen verwacht wordt.

Verbinding in onboarding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich thuis gaan voelen en sneller een zinnige bijdrage leveren. Hierdoor blijven ze langer behouden voor de organisatie.


Wat kun jij nu doen?

Creëer een totaaloverzicht van jullie onboarding journey. Stel je zelf bij elk onderdeel de vraag: zetten we hier onze nieuwe medewerker in de spotlight of draait het om de organisatie? Zo daag je jezelf uit om steeds weer de focus te houden op de verbinding met jullie nieuwe collega’s!


Wil je meepraten over het verbeteren van jullie onboarding programma?

Check dan onze online ronde tafel sessies:

Als je nu meteen meer over wilt weten, kun je altijd contact met me opnemen. Dan kunnen we kijken wat jullie onboardingprogramma nog beter kan maken.

Spreek je snel!
Groet, Frank