Kennismakingsspel volwassenen - hoe werkt dat?

KENNISMAKINGSSPEL VOLWASSENEN - HOE WERKT DAT?

"We nemen te weinig tijd om elkaar echt te leren kennen." Dit hoor ik keer op keer als ik met klanten in gesprek ben. Iedereen is druk en wil snel vooruit. Dan schiet de kennismaking er vaak bij in. Jammer natuurlijk, want als je het maximale uit de samenwerking wilt halen, begin je met een goede kennismaking.

In dit blog bespreek ik het effect van kennismaking en hoe we zelf werken om te komen tot een kennismakingsspel volwassenen.


Het effect van kennismakingsactiviteiten

Hoe handig is het om van elkaar te weten of je een ochtend- of een avondmens bent. Dit kan de verklaring zijn waarom je collega vroeg op de dag wel eens wat kortaf is. Als je het weet, kun je er rekening mee houden. Dit soort inzichten leidt tot meer respect op de werkvloer. Als je elkaar beter leert kennen, kan het ook gebeuren dat je een klik met iemand ervaart. Als je ontdekt dat je allebei een passie hebt voor koken of whisky, of misschien speel je wel allebei in een band of zing je in een koor. Dat geeft een positieve impuls aan de samenwerking met deze persoon.

ls we elkaar daarbij ook professioneel beter leren kennen, is het makkelijker om elkaar om hulp of ondersteuning te vragen. Het onderwerp waar jij op dit moment mee worstelt, heeft een collega vorige week misschien al getackeld. In een organisatie waar kennis en ervaringen stromen daar wil je toch zeker werken?

Een kennismakingsspel volwassenen zou dus het volgende moeten opleveren:

  • inzicht in overeenkomsten en verschillen

  • meer respect voor elkaar

  • kennis en ervaring gaat stromen

  • samen meer plezier


3 basisprincipes voor speelse werkvormen

Voor de realisatie van een kennismakingsspel volwassenen hanteren we de volgende uitgangspunten:

1. Touchpoints for connection

Een heldere aanpak met duidelijke stappen helpt mensen om drempels te overwinnen. Je gaat je niet zomaar in een groepje voorstellen aan 10 anderen, maar als dit een opdracht is waar iedereen aan meedoet en de tijd wordt bijgehouden met een zandlopertje, gaat het ineens vanzelf.

2. Designed to make you smile

Mooie materialen, doordachte opdrachten, verrassende vragen en af en toe een knipoog, dat zijn de design principles die we gebruiken om mensen mee te krijgen. Aandacht en humor zorgen voor de juiste sfeer.

3. Live-Online loop

Live en online zijn beide relevant. Als mensen live samenkomen, ontstaat er energie. Echte connectie ontstaat live. De intensiteit van de live ervaring kun je verhogen door vooraf en achteraf online diverse zaken aan te bieden.


kennismakingsspel volwassenen van Yes! We Connect

Bovenstaande inzicht gebruiken we ook om de Yes! We Connect kennismakingsactiviteiten in te richten. De belangrijkste elementen zijn:

  • We vragen iedereen om voor de bijeenkomst een profiel te maken door een aantal beelden te kiezen.

  • Tijdens de bijeenkomst ontdekken de deelnemers overeenkomsten en verschillen bij elkaar via de badges en de match machines.

  • Je bent ingedeeld in een team van 10 personen. Met elkaar deel je in ieder geval 1 overeenkomst. En we beginnen met een rondje voorstellen.

  • Elk team maakt een foto waarop ze samen uitbeelden wat hun overeenkomst is.

  • Tijdens de quiz rondes is de hilariteit groot en ontstaat er een losse sfeer in het team.

  • Tijdens de "hier ben ik trots op"-ronde deelt iedereen zijn eigen verhaal.

  • Achteraf kun je via jouw persoonlijke site de collega's weer opzoeken en je verdiepen in hun belevingswereld.


Om snel een goede indruk te krijgen van deze aanpak, kun je het filmpje (1 minuut 20 sec.) bekijken.
En check ook zeker onze programma's om een passende aanpak te vinden voor jullie bijeenkomst.


Meer weten?
Ik ben Frank Philips van Yes! We Connect. We realiseren programma’s en tools voor meer verbinding bij de start van nieuwe collega’s en teamleden.


Heb je interesse in een kennismakingsspel volwassenen binnen jouw organisatie? Neem dan contact met me op. Ik kan je er alles over vertellen en denk graag met je mee. Bel me op 06-41189753 of mail frank@yesweconnect.nl.

Vorige
Vorige

CASE: Intertoys

Volgende
Volgende

CASE: Conclusion