5 Succesfactoren Good to Great meetings: Activatie (6)

ACTIVATIE – Wat ga JIJ morgen anders doen?
Tijdens een meeting kun je een ervaring creëren, die iemand echt aanzet om het morgen anders te doen. Een relatie evenement moet jouw klant een ervaring bieden, die hem overtuigt om bij jou te kopen of te blijven kopen. Een kick-off voor het personeel moet ervoor zorgen dat de medewerkers de uitgezette koers omarmen en omzetten in actie.

Om dit te bereiken is het van belang om de deelnemers aan de meeting te laten ervaren wat voor hen het voordeel is om het anders te doen. Je kunt dit voorkauwen of zelf laten uitvinden. Dat laatste heeft wat ons betreft altijd de voorkeur.

Sprekers en Activaties
Organiseer je een bijeenkomst met sprekers? Dan kun je de inspiratie, die de toehoorders opdoen direct activeren. Laat de deelnemers na elke spreker even nadenken/beschrijven welk inzicht ze hebben opgedaan en wat ze daarmee willen doen. Na een blok van sprekers vraag je aan iedereen zijn favoriete spreker uit dat blok te kiezen en naar een meeting point te gaan. Je vraagt dan om bij dat meeting point gedachten en inspiraties te delen. Je ontmoet zo diverse mensen en je krijgt naast de inspiratie van de spreker ook nog inspiratie van elkaar. De mensen die je ontmoet zijn kennelijk enthousiast over hetzelfde ding en dat schept gelijk een band. Aan het einde van je meeting laat je de deelnemers acties formuleren hun persoonlijke inzichten. Wat ga JIJ morgen anders doen?

Activaties in verbeterprocessen
Een klantreis of  customer journey is dé manier om de klantvriendelijkheid van je organisatie een impuls te geven. Samen ga je na wat de klant ervaart als hij gebruik maakt van jullie dienstverlening. Hiervoor kun je klanten interviewen, enquêtes nalezen, mystery guests inzetten en zelf gebruik maken van de dienstverlening. Vervolgens breng je alle inzichten en ervaringen overzichtelijk in kaart. Wat zou jullie klant hierbij denken en voelen? Om te zorgen dat het niet bij inzichten opdoen blijft, geef je alle deelnemers activatiekaarten. Schrijf per fase van het klantproces op wat jij zou kunnen doen om dit proces te verbeteren. Nadat alle fases aan bod zijn gekomen laat je iedereen 3 persoonlijke acties formuleren waarmee jij de klant of je team echt helpt. Leuk om te doen en het levert een win-win-win op voor de klant, de organisatie en de medewerkers.

Activatie tools
Als je eenmaal weet WAT je wilt veranderen blijft altijd nog de vraag HOE je dat gaat doen. Ook hierbij kun je veel hulp en ondersteuning bieden. Je helpt mensen op dit punt met structuur, coaching en door te herinneren. Structuur breng je aan door bijvoorbeeld ervoor te kiezen om in eerste instantie maar met 3 activiteiten te starten. Kies activiteiten die veel impact hebben en/of makkelijk te realiseren zijn. Coaching kun je organiseren door tijdens de meeting al duo’s te vormen, die samen hun top 3 samenstellen, maar elkaar ook na de meeting regelmatig opzoeken om elkaar te coachen op de voortgang. Herinneren kun je doen door reminder mails te sturen met tips en trucs of bijvoorbeeld door creditkaartjes uit te geven met oppeppende teksten. Deze kaartjes stop je in je portemonnee en vind je op allerlei onbewaakte momenten weer terug.

De waarde van activatie
De waarde van de meeting, die je organiseert, heeft alles te maken met deze laatste succesfactor; Activatie. Als je interessante inzichten opdoet, maar er vervolgens niet mee aan de slag gaat, waarderen de deelnemers en je klanten de meeting minder goed dan wanneer je er wel mee bezig blijft. Activatie begint tijdens de meeting en heeft ook aandacht nodig na de meeting.

Bij activatie hoort natuurlijk ook dat je als organisator de deelnemers in actie kunt zetten om iets te doen waar jij voordeel bij hebt. Zoals iets kopen, aanraden, doorvertellen etc.

Wil je de complete blogcyclus als pdf-bestand downloaden volg dan deze link:
5 succesfactoren voor meetings

Vorige
Vorige

Netwerk in actie

Volgende
Volgende

5 Succesfactoren Good to Great meetings: Interactie (5)