“Engagement? Verantwoordelijkheid is de sleutel!”

Engagement

“Engagement? Verantwoordelijkheid is de sleutel!” Rik Blog (Schuberg Philis)

Op 12 juni organiseren we met Yes! We Connect een kennisevent over engagement. Centraal staat de vraag: “Wat kun je morgen doen om medewerkers meer te betrekken?”

In de aanloop naar deze interessante dag ontmoet ik panelleden en workshopleiders. Hieronder het verslag van de ontmoeting die ik had met Rik Blog, Customer Operations Manager van Schuberg Philis. In dit IT bedrijf hebben de engineers alle vrijheid en het mandaat om datgene te doen waar klanten echt op zitten te wachten. Deze radicaal andere manier van samenwerken is ook opgevallen bij de Harvard Business School. Zij hebben er een uitgebreide casestudy van gemaakt.


Wat doet Schuberg Philis precies?

“Schuberg Philis is een IT dienstverlener die zich met zo’n 200 medewerkers richt op mission critical IT processen voor klanten als Achmea, Eneco, ING, Jumbo en Rabobank. We zijn er bijzonder trots op dat we de hoogste klantwaardering in de markt hebben (bron: Outsourcing Performance 2017 by Giarte). Klanten geven ons gemiddeld een 9,1! En daar doen we het allemaal voor,” legt de gepassioneerde Rik Blog me uit.

Engagement medewerkers

Dit is de eerste keer dat ik Rik Blog ontmoet en de tweede keer dat ik Schuberg Philis bezoek. Sinds anderhalf jaar zijn we partners van elkaar in de samenwerking voor ING. Zo heb ik hen leren kennen als bijzonder professioneel, snel en toegewijd. En dat ervaar je eigenlijk in alles. Bijvoorbeeld bij het passeren van de keuken, op weg naar een van de spreekkamers. Rik vertelt dat hier twee echte chefs aan het werk zijn om een heerlijke lunch voor te bereiden voor alle medewerkers en een aantal relaties die in huis zijn. Verse ingrediënten worden gehakt voor een dampende pan soep. Het ruikt heerlijk! 

Verantwoordelijkheid geven

Als ik aan Rik vraag of dit dan de Schuberg Philis manier is om medewerkers meer betrokken te maken, moet hij lachen. “Ja en nee. Het draagt zeker bij, maar in de basis gaat het om iets heel anders, namelijk verantwoordelijkheid geven aan de mensen die het verschil kunnen maken voor onze klanten. In ons geval zijn dat de engineers. Als wij hier een oplossing voor een nieuwe klant inrichten, dan doen we dat met het team dat die oplossing later ook gaat beheren. Als iets niet naar behoren functioneert voelt iedereen de verantwoordelijkheid om dit zo snel mogelijk op te lossen. Of dat nou overdag is of midden in de nacht. Het team lost het op. Daar hoef ik als manager echt niet tussen te zitten.

Wat is jullie grote doel?

“Ook dat bepalen we samen. Een tijd geleden zijn we met alle collega’s en een aantal klanten en partners bij elkaar gekomen voor een 3-daagse sessie om elkaar te inspireren over de toekomst van het bedrijf. Daaruit is een strategie gerold, waar we op dit moment invulling aan geven. Met elkaar willen we echt het verschil maken in deze wereld. Door met slimme oplossingen te komen op IT gebied kunnen we grote uitdagingen helpen aanpakken. Bijvoorbeeld op het gebied van de bestrijding van bepaalde ziektes.”

Hebben jullie ook nog uitdagingen?

“Jazeker! Er zijn altijd dingen die je nog beter kunt doen. Maar een van onze grootste uitdagingen op dit moment is om de juiste mensen aan te trekken. We zijn altijd op zoek, maar zijn ook erg selectief. Alleen de besten zijn goed genoeg.”


Kennisevent Boosting Engagement op 12 juni

Wil je meer weten over de manier van werken bij Schuberg Philis? Kom dan op 12 juni naar Boosting Engagement van 14.00 – 19.00 uur in de Vechtclub XL in Utrecht:

Wil jij erbij zijn?

Ga naar de site voor meer informatie. Om je aan te melden, stuur je een email aan frank@yesweconnect.nl. Je ontvangt dan een uitnodiging met de link voor de registratie. 

Aan je deelname aan het Boosting Engagement kennisvent zijn geen kosten verbonden. Deelname is voorbehouden aan mensen, die binnen de doelgroep van het event vallen. We hebben een beperkt aantal plekken gereserveerd voor bureaus en zzp-ers.