5 Succesfactoren Good to Great meetings: Relevantie (2)

BOOMERANG EFFECT – Over de relevantie van je meeting
De relevantie van een meeting heeft twee kanten. De relevantie voor de deelnemers en de relevantie voor de organisator.

De aanwezige potentie
Voor een deelnemer is het bijvoorbeeld interessant om tijdens een bijeenkomst zoveel mogelijk mensen te kunnen ontmoeten om ervaringen en ideeën uit te wisselen. In diezelfde opzet is het doel van de organisator misschien wel om een impuls te geven aan de loyaliteit van zijn klanten. Deze twee zaken zijn goed verenigbaar, maar te vaak zien we dat de deelnemers twee uur op een stoel moeten plaatsnemen om presentaties en sprekers aan te horen en vervolgens nog een halfuurtje mogen netwerken tijdens de borrel. Hiermee blijft de potentie van de meeting onbenut.

Relevantie voor jouw doelgroep
Hoe het anders kan? Zorg ervoor dat je als organisator weet wat relevant is voor je doelgroep. Als je het niet weet, kun je dit vragen aan je doelgroep. Bijeffect is betrokkenheid.
Richt je meeting voor de volle 100% in op datgene wat voor jouw doelgroep relevant is. De waarde van de bijeenkomst verveelvuldigd voor de deelnemers. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is ervoor te zorgen dat niemand vergeet dat jij deze meeting georganiseerd hebt en dat de deelnemers deze waardevolle sessie aan jou te danken hebben. Door vooraf en achteraf een (korte) enquête af te nemen kun je de relevantie daadwerkelijk meetbaar maken.

Relevantie en loyaliteit
Als de meeting relevant is geweest voor de deelnemers, zullen ze dankbaar en loyaal zijn. Dit zijn je nieuwe ambassadeurs voor jouw meeting, organisatie of merk. De effecten komen als een boomerang bij je terug!

Muriel MaasComment